WUJASZEK WANIA
Photo: Christoffer Allén
WUJASZEK WANIA
Antoni Czechow KLOCKRIKETEATERN HELSINKI
Opracowanie tekstu, inscenizacja, reżyseria: Andriy Zholdak
Muzyka: Sergej Patramanskiy
Scenografia: Andriy Zholdak, Tita Dimova
Kostiumy: Tuomas Lampinen
Reżyseria światła: Andriy Zholdak, Pietu Pietiäinen
Opracowanie dźwięku: Ludvig Allén
Występują: Anders Larsson, Linda Zilliacus / Krista Kosonen, Alma Pöysti , Janina Berman, Jussi Johnsson , Jan Korander, Anders Slotte
Wujaszek Wania to majstersztyk. Jak wszystkie sztuki Czechowa zajmuje ważne miejsce w kanonie światowej dramaturgii, nie tracąc siły oddziaływania na nowe pokolenia widzów i czytelników. Spektakl w reżyserii Andrieja Żołdaka, który miał premierę w listopadzie 2001 roku w Klockriketeatern, uznano za wydarzenie rangi światowej. Profesor Aleksandr Sieriebriakow ze swoją młodą żoną Heleną przybywa do majątku ziemskiego, odziedziczonego po pierwszej żonie i zarządzanego przez jej brata, Iwana Wojnickiego. Profesor chce sprzedać posiadłość, Wojnicki kocha się zaś skrycie w jego żonie, którą na miejscu uwodzi przyjaciel rodziny Astrow. W nim z kolei zakochana jest Sonia, córka profesora. W tej dusznej atmosferze prowincji, pośród wzajemnych żalów i tłumionych namiętności dojdzie wkrótce do dramatycznego wybuchu skrywanych emocji...
premiera listopad 2011 r.
czas trwania spektaklu 4 godz. (z przerwą)
Ceny biletów:
parter: 50 zł normalny/ 40 zł ulgowy
balkon: 35 zł normalny/ 25 zł ulgowy
Spektakl tłumaczony na język polski
Andriy Zholdak (1962) ukończył reżyserię w Kijowskim Instytucie Teatralnym i Moskiewskiej Akademii Teatralnej. Eksperymentator i awangardzista, którego przedstawienia pokazywane są w całej Europie (BITEF w Belgradzie, Berliner Festspiele, MESS w Sarajewie, Viener Festwochen). Jako szef (2002-2005) Państwowego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego im. Tarasa Szewczenki w Charkowie, uczynił z tej sceny najciekawszy, eksportowy teatr ukraiński. Obecnie jest związany z berlińskimi teatrami Schaubühne i Volksbühne. Zyskał międzynarodową sławę jako wybitny twórca teatru eksperymentalnego, niepokorny i kontrowersyjny reżyser-prowokator. Jego realizacje min. Hamlet. Sny, Jeden dzien Iwana Denisowicza Romeo i Julia, Doświadczenie: Mewa, Anna Karenina budzą sprzeczne uczucia i nikogo nie pozostawiają obojętnym.
KLOCKRIKETEATERN został oficjalnie założony w 1994 roku przez Kristin Olsonis i Martina Kurtena. Wcześniej funkcjonował jako nieformalna szwedzo-fińska grupa teatralna, działająca głównie w południowej Finlandii. Obecnie dyrektorem artystycznym jest Dan Henriksson, a zespół posiada własną, stałą scenę w Helsinkach. Nazwa teatru pochodzi od powieści szwedzkiego noblisty Harry'ego Martinsona Droga do Klockrike (Vägen till Klockrike).Sceniczna adaptacja tego tekstu była pierwszą premierą zespołu. Kolejne realizacje podejmują próbę dyskusji o kondycji współczesnego człowieka. Teatr skupia się na pracy studyjnej, na aktorze, jego wrażliwości, rozwoju, przekraczaniu kolejnych granic, poszukiwaniu nowych możliwości ekspresji, nowych sposobów opowiadania o świecie. Organizuje także debaty, seminaria oraz projekty muzyczne i poetyckie. Uczestniczy w międzynarodowych festiwalach, występuje na wielu scenach europejskich, zawsze wzbudzając duże zainteresowanie wśród widzów i recenzentów.
Photo: Christoffer Allén
WUJASZEK WANIA
Antoni Czechow KLOCKRIKETEATERN HELSINKI
Opracowanie tekstu, inscenizacja, reżyseria: Andriy Zholdak
Muzyka: Sergej Patramanskiy
Scenografia: Andriy Zholdak, Tita Dimova
Kostiumy: Tuomas Lampinen
Reżyseria światła: Andriy Zholdak, Pietu Pietiäinen
Opracowanie dźwięku: Ludvig Allén
Występują: Anders Larsson, Linda Zilliacus / Krista Kosonen, Alma Pöysti , Janina Berman, Jussi Johnsson , Jan Korander, Anders Slotte
Wujaszek Wania to majstersztyk. Jak wszystkie sztuki Czechowa zajmuje ważne miejsce w kanonie światowej dramaturgii, nie tracąc siły oddziaływania na nowe pokolenia widzów i czytelników. Spektakl w reżyserii Andrieja Żołdaka, który miał premierę w listopadzie 2001 roku w Klockriketeatern, uznano za wydarzenie rangi światowej. Profesor Aleksandr Sieriebriakow ze swoją młodą żoną Heleną przybywa do majątku ziemskiego, odziedziczonego po pierwszej żonie i zarządzanego przez jej brata, Iwana Wojnickiego. Profesor chce sprzedać posiadłość, Wojnicki kocha się zaś skrycie w jego żonie, którą na miejscu uwodzi przyjaciel rodziny Astrow. W nim z kolei zakochana jest Sonia, córka profesora. W tej dusznej atmosferze prowincji, pośród wzajemnych żalów i tłumionych namiętności dojdzie wkrótce do dramatycznego wybuchu skrywanych emocji...
premiera listopad 2011 r.
czas trwania spektaklu 4 godz. (z przerwą)
Ceny biletów:
parter: 50 zł normalny/ 40 zł ulgowy
balkon: 35 zł normalny/ 25 zł ulgowy
Spektakl tłumaczony na język polski
Andriy Zholdak (1962) ukończył reżyserię w Kijowskim Instytucie Teatralnym i Moskiewskiej Akademii Teatralnej. Eksperymentator i awangardzista, którego przedstawienia pokazywane są w całej Europie (BITEF w Belgradzie, Berliner Festspiele, MESS w Sarajewie, Viener Festwochen). Jako szef (2002-2005) Państwowego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego im. Tarasa Szewczenki w Charkowie, uczynił z tej sceny najciekawszy, eksportowy teatr ukraiński. Obecnie jest związany z berlińskimi teatrami Schaubühne i Volksbühne. Zyskał międzynarodową sławę jako wybitny twórca teatru eksperymentalnego, niepokorny i kontrowersyjny reżyser-prowokator. Jego realizacje min. Hamlet. Sny, Jeden dzien Iwana Denisowicza Romeo i Julia, Doświadczenie: Mewa, Anna Karenina budzą sprzeczne uczucia i nikogo nie pozostawiają obojętnym.
KLOCKRIKETEATERN został oficjalnie założony w 1994 roku przez Kristin Olsonis i Martina Kurtena. Wcześniej funkcjonował jako nieformalna szwedzo-fińska grupa teatralna, działająca głównie w południowej Finlandii. Obecnie dyrektorem artystycznym jest Dan Henriksson, a zespół posiada własną, stałą scenę w Helsinkach. Nazwa teatru pochodzi od powieści szwedzkiego noblisty Harry'ego Martinsona Droga do Klockrike (Vägen till Klockrike).Sceniczna adaptacja tego tekstu była pierwszą premierą zespołu. Kolejne realizacje podejmują próbę dyskusji o kondycji współczesnego człowieka. Teatr skupia się na pracy studyjnej, na aktorze, jego wrażliwości, rozwoju, przekraczaniu kolejnych granic, poszukiwaniu nowych możliwości ekspresji, nowych sposobów opowiadania o świecie. Organizuje także debaty, seminaria oraz projekty muzyczne i poetyckie. Uczestniczy w międzynarodowych festiwalach, występuje na wielu scenach europejskich, zawsze wzbudzając duże zainteresowanie wśród widzów i recenzentów.